Twelfth Conference of the International Association of Legal Methodology
Douzième Congrès de l’Association Internationale de Méthodologie Juridique
Transparency: a principle of governance
La transparence, principe de gouvernance
Thursday 1st – Friday 2nd November 2012
Jeudi 1er – Vendredi 2 Novembre 2012
Loyola University New Orleans College of Law
CALL FOR PAPERS
APPEL À CONTRIBUTIONS
Transparency, a principle of governance
Transparency is dealt with as a principle of governance, whether governance takes on a unilateral or a contractual mode. With regard to the unilateral form of governance, transparency of course impacts the act of governance itself, whether it is a legislative act, a regulation, or a judicial act. Where governance proceeds contractually, transparency remains a governing principle of the award procedure of public contracts. Lastly, the contractual mode of governance may consist in the carving out of a sphere reserved for the contractual autonomy of private actors. However, in this case, state self-restraint does not amount to absolute state abstention. In reality, the state regulates the exercise of contractual freedom. Thus, within this private contractual sphere, transparency remains a requirement as well.
La transparence, principe de gouvernance
La transparence est appréhendée comme un principe directeur de la gouvernance que celle-ci emprunte un mode unilatéral ou un mode contractuel. S’agissant de la forme unilatérale de la gouvernance, la transparence empreint évidemment l’acte de gouvernance lui-même que celui-ci soit acte législatif, acte réglementaire ou acte juridictionnel. Lorsque la gouvernance préfère la forme contractuelle, la transparence n’en demeure pas moins une règle de la contractualisation de l’action publique. Enfin, le mode contractuel de la gouvernance peut consister en l’aménagement d’une sphère réservée à l’autonomie contractuelle des acteurs privés. Mais alors que l’Etat dans cette hypothèse choisit une position de retrait, il ne se fige pas pour autant dans l’abstention. En réalité, il encadre l’exercice de la liberté contractuelle. À ce titre, l’exigence de transparence trouve une autre occasion de se déployer.
Paper proposals should be sent by 20 December 2011 to the two following email addresses:
Professor Dominique Custos : dcustos@loyno.edu
Professor Jean-Yves Chérot : j-y.cherot@univ-cezanne.fr
The topic box of your email should read 'AIMJ-IALM Congres 2012-2012 Congress'. The list of selected papers will be communicated on 15 February 2012.
Suggested lines of inquiry/ Axes d’étude suggérés
I) Transparency and law-making / Transparence et législation
A) Transparency and legislative procedure: within parliamentary commissions
B) Transparency and influence of interest groups
C) Transparency and legal globalization: good governance
1) Transparency of decision-making within international organizations: a method of legitimation of multilayered governance (WTO, EU)?
2) Transparency as an accountability tool targeting member states of an international organization
3) Transparency and transatlantic regulatory cooperation
II) Transparency and rule-making / Transparence et réglementation
A) Freedom of information: access to agency records
1) Right to administrative citizenship: definition of agency records; comparative approach to exceptions to obligation to disclose
2) Governing principle of interagency relationships: transparency, a mode of regulation of the flow of information among agencies?
B) Transparency and participation
1) Public comments v. public consultations
2) Optional v. mandatory methods
III) Transparency and adjudication / Transparence et jugement
A) Transparency and trial
1) Exception: in camera trial in common law v. in camera trial in civil law
2) Extension of scope of transparency requirement: Transparency of alternative dispute resolution (arbitration, mediation and negotiation)
B) Transparency and court ruling
1) The obligation to give reasons for jury verdict in common law v. the obligation to give reasons for jury verdict in civil law
2) Secrecy of judicial deliberations: single anonymous decision of the court v. separate nominative judicial opinions?
IV) Transparency and contracts / Transparence et contrat
A) Transparency and contractualization of public action
1) Transparency of government procurement procedure
2) Transparency of terms and conditions of public-private partnerships
B) Transparency and private contracts
Axes d’étude suggérés / Suggested lines of inquiry
I) Transparence et législation / Transparency and law-making
A) Transparence et procédure parlementaire : le travail interne des commissions
B) Transparence et influence des groupes d’intérêts
C) Transparence et mondialisation juridique : bonne gouvernance
1) Transparence de la procédure décisionnelle au sein des organisations internationales : méthode de légitimation de la gouvernance multilatérale (WTO, EU) ?
2) Transparence comme méthode de surveillance et de responsabilisation des Etats-Membres d’une organisation internationale
3) Transparence et coopération transatlantique en matière de régulation
II) Transparence et réglementation / Transparency and rule-making
A) Droit d’accès aux documents administratifs
1) Droit de citoyenneté administrative : définition du document administratif ; approche comparative des exceptions au droit d’accès
2) Principe régulateur des relations inter-administratives : la transparence comme mode de régulation du partage de l’information administrative entre administrations ?
B) Transparence et participation
1) Méthode des commentaires du public et méthode des consultations d’organes spécialisés
2) Méthode facultative et méthode obligatoire
III) Transparence et jugement / Transparency and adjudication
A) Transparence et audience
1) Exception : Huis clos en pays de droit civil et huis clos en pays de common law
2) Extension du champ d’application de l’obligation de transparence : Transparence des modes alternatifs de résolution des litiges (arbitrage, médiation et négociation)
B) Transparence et jugement proprement dit
1) La motivation des décisions de jury populaire en pays de droit civil et en pays de common law
2) Secret des délibérations : Jugement unique de la Cour ou opinions distinctes de ses membres ?
IV) Transparence et contrat / Transparency and contracts
A) Transparence et contractualisation de l’action publique
1) Transparence de la passation des contrats et marchés publics
2) Transparence des clauses des partenariats public-privé
B) Transparence et contrat de droit privé
No comments:
Post a Comment